رابطه جنسی مقعدی هم در مردان و هم در زنان بيشترين ميزان خطر انتقال ويروس اچ. آی. وی. را دارد!!
- در صورتي که فردي از اين عمل لذت نمي برد هيچ فردي حتي شوهر، اجازه مجاب کردن شريک جنسي براي تن دادن به اين  خواسته را ندارد.
 -هيچ وقت بلافاصله بعد از رابطه جنسی مقعدی، پيش از شستشوی خود، تماس جنسی واژينال انجام ندهيد!! 
- هرگز در استفاده صحيح از کاندوم کوتاهی  نکنيد.
-از نظر مذهب رابطه مقعدی منع شده است .


* رابطه جنسي مقعدي چيست؟   Anal Sex
ارتباط جنسي مقعدي بر خلاف تصور عمومي  تنها يک رابطه جنسي بين مردان همجنسگرانيست. هويت جنسيتي انسان ها را مجموعه اي از اميال و خواسته ها تشکيل ميدهند که رابطه مقعدي يکي از اشکال آن مي باشد.

ميلبه رابطه جنسي از طريق مقعد در ادوار گذشته و در فرهنگ هاي مختلف وجودداشته وشناسايي شده است و امروزه نيز دربسياري کشورها در مورد آن تحقيقانجام مي گيرد.

اينشکل از نزديکي براي بسياري افراد لذت بخش نمي باشد، اما ممکن است که برايبعضي شرکاي جنسي که رابطه هميشگي بين شان، تازگي و جذابيت خود را از دستداده و تکراري شده است، رابطه لذت بخشي محسوب شود.

در ادوار مختلف، در بعضي فرهنگ ها و ملل به عنوان رابطه اي طبيعي مورد قبول جامعه ثبت شده و در ادوار و جوامع ديگر تقبيح و منع شده است.

بدليل اينکه خطر انتقال ويروس اچ. آي. وي. در تماس جنسي مقعدي در مقايسه با سايرراههاي تماس جنسي، بالاترين خطر را به همراه دارد ، توصيه مي شود در صورتانتخاب آن حتماً محافظت هاي بهداشتي و احتياط هاي جانبي لازم صورت بگيرد.

 

* دلیل منع رابطه جنسي مقعدي در زوجین
گيرنده‌های لذت زيادی در کانال  anal وجود دارد، منتها مشکلاتی را می‌تواند برای خانم‌ها ايجاد کند، من‌جمله اينکه عضلات حلقوی که کانال anal را می بندد دچار اشکال می‌شوند.
گيرنده‌هايیکه در کانال anal هستند بسيار حساس هستند و برای همين به محض اينکه مدفوعوارد انتهای رکتوم می‌شود فرد احساس می‌کند بايد دستشويی برود. اينگيرنده‌ها به حدی حساس هستند که فرد تفاوت وجود گاز و مدفوع را می‌فهمد،يعنی فقط کشش نيست، اينها را تفکيک می‌کند از هم. بنابراين انجام anal sexدر درازمدت حتما آسيب‌هايی به فرد وارد می‌کند و مشکلات ماندگارفيزيولوژيک ايجاد می‌کند.


* عوارض رابطه جنسي مقعدي در دراز مدت
انجامرابطه جنسي مقعدي به صورت مکرر به تدريج سبب فراختر شدن مقعد شده و چينهاي مخاطي مقعد از بين رفته و در موارد پيشرفته نارسائي عضله اسفنگتر مقعدو بي اختياري مدفوعي نيز ايجاد خواهد شد .


* عوارض رابطه جنسي مقعدي در کودکان اگرکودکان با زور مورد تجاوز  جنسي از مقعد قرار گيرند ، چون مجراي مقعد تنگ وباريکي دارند علائم تروما مانند درد شديد نواحي مقعد ، بالاکشيده شدنعضلات مقعد و قيفي شکل شدن آن،خونمردگي يا خراشيدگي و زخم در لابلاي چينهاي مقعد و گاه پارگي هاي شديد مخاطي و عضلاني مشاهده خواهد شد. چون مقعداز نواحي رفلکس زاي بدن است در موارد نادري حتي مرگ ناگهاني نيز گزارش شدهاست.

 

* چرا بعضي افراد از رابطه جنسي مقعدي لذت مي برند؟
لذت بخش بودن رابطه جنسي از طريق مقعد به علت وجود ميزان زياد پايانه هاي عصبي در بخش مقعد است.
در مردان رابطه مقعدي همچنين باعث تهيج و تحريک پروستات (عضوي که در مرحله اوج تحريک جنسي، احساس لذت را کنترل و ميسر مي سازد) مي گردد.

امااز طرف ديگر به دليل وجود پايانه هاي عصبي بسيار، ممکن است که در صورت کمتوجهي و يا عدم آگاهي هر يک ازشرکاي جنسي، درد زيادي در اولين تجربه رابطهمقعدي تجربه شود و خوشي يا لذت نزديکي فروکش کند. ممکن است چنين تجربه ايباعث شود که بسياري از اين نوع آميزش چشم پوشي کنند.


* چه گروه هايي بيشتر به اين نوع رابطه روي مي آورند؟
درکشورهاي اسلامي و همچنين کشورهاي فارسي زبان، آمار علمي قابل ارجاعي وجودندارد و با توجه به نوع نگرش فرهنگي موجود نمي توان تحقيق علمي جامعي دراين زمينه به عمل آورد. اما با توجه به جايگاه و بينش افراد نسبت بهموضوعاتي مانند پرده بکارت و همچنين وجود محدوديت هاي اجتماعي و مذهبي وهمچنين عدم پذيرش نزديکي بين دخترهاي جوان و پسرهاي جوان پيش از ازدواج دربين بسياري از اقشار اين جوامع، احتمال آن داده مي شود که رويکرد به آميزشمقعدي چه در رابطه (دختر– پسر) و چه در رابطه (پسر– پسر) در ابتداي بلوغجنسي و گذار به مرحله سن بلوغ و شکل گيري هويت جنسي، به عنوان شکلي ازپاسخگويي به کنجکاوي هاي جنسي و رشد شکل شخصيت جنسيتي آنان بيشتر موردتوجه اين گروه سني باشد.

بهخصوص در بين زنان جوان به دليل توجه به حفظ پرده بکارت ممکن است که دخترانپيش از ازدواج بيشتر به چنين شيوه اي روي آورند. که اين خطر انتقالبيماريهاي آميزشي از جمله ايدز را مانند مردان همجنسگرا دربين زنان جوانبه يک ميزان بالا مي برد.

 

* آيا پسران جواني که به اين نوع رابطه روي مي آورند الزاماً همجنسگرا هستند؟
مشاهدهرفتار تمايل به رابطه مقعدي در بين پسران جوان در کشورهاي فارسي زبان ومسلمان، الزاماً نشانه گرايش آنان به نوع همجنس نيست. به دلايل اشاره شدهبالا ممکن است که هم افراد ناهمجنس خواه و هم اشخاص همجنس خواه، به خصوصدر سنين رشد اين نوع از رابطه را بدليل کنجکاوي تجربه کنند، اما نمي تواندر صورت مشاهده چنين رويکردي در سنين بلوغ جنسي، به طور قطعي آنان را جزوافراد متمايل به نوع همجنس دسته بندي کرد. اين نوع رفتار تا رشد کامل فردجوان، کشف و شناخت دقيق تمايلات جنسي اش ،نمي تواند بطور قطعي مشخص کنندهتمايل وي به همجنسگرايي باشد.
در صورتي که والديني متوجه چنين رفتاريدر ميان پسران جوان خود شدند، بهتر است که پيش از هر نوع تصميمي بامشاورين پرورشي و روانشناساني که در زمينه مسايل جنسي و جوانان متخصصهستند، مشاوره کنند.

 

* آيا بايستي به شريک جنسي اجازه نزديکي از راه مقعد را داد؟
دربسياري از ملل و فرهنگ ها براي رابطه مقعدي چه بين (زن، مرد) و چه بين(مرد، مرد) منع مذهبي وجود داشته و حرام شمرده مي شود. بنابراين بسياري آنرا تابو به شمار آمده و از آن اجتناب مي کنند. در صورتي که شخصي هويت جنسيخود را براساس باورهاي ديني پرورش مي دهد، دستورالعمل پرهيز از آن وجوددارد.

درصورتي که شخصي هويت جنسي خود را بر اساس مسايلي به غير از باورهاي مذهبيشکل مي دهد، روي آوردن به اين نوع رابطه نيز مانند همه ديگر راه هايارتباط جنسي بين دو شريک جنسي، مجموعه پيچيده اي از "انتخاب، تربيت واميال بيولوژي" است.
تازماني که شخصي شريک جنسي مطمئني دارد که مي تواند به او و سلامت اواطمينان داشته باشد و در صورتي که از اين ارتباط لذت مي برد، لزومي به ترکاين عمل وجود ندارد. مشکل عمومي اين است که در اغلب موارد افراد از "سابقهرفتارهاي پر خطر" شريک جنسي خود اطلاعي ندارند.
 
نزديکي براي لذت و ارضاي روحي و رواني انسان ها مي باشد. در صورتي که فردي از اين عمل لذت نمي برد هيچ فردي حتي شوهر، اجازه مجاب کردن شريک جنسي براي تن دادن به اين خواسته را ندارد.

در اين نوع رابطه لازم است که مسايل بهداشتي و نکات خاصي رعايت شود که در زير به شرح آن پرداخته مي شود.

* ميزان خطر انتقال ويروس اچ. آي. وي. در رابطه جنسي مقعدي 
براساس آمار، انتقال ويروس اچ. آي. وي. از طريق رابطه جنسي مقعدي، همچنانبالاترين ميزان درصد خطر اننقال را به خود اختصاص مي دهد. در بين افرادآلوده از طريق آميزش جنسي، مردان همجنسگرايي که به رابطه مقعدي گرايشدارند، بيشترين قربانيان اين ويروس را تشکيل مي دهند.

مجدداًبه اين نکته توجه کامل داده مي شود که: در صورت آلوده بودن هر يک از شرکايجنسي، ريسک انتقال ويروس ويروس اچ. آي. وي. و ساير بيماري هاي آميزشي کهاز طريق خون انتقال مي يابند، در تماس جنسي از راه مقعد بسيار بالا ميباشد.


* دلايل ميزان بالاي خطر انتقال ويروس اچ. آي. وي. از راه نزديکي مقعدي
•  ديواره داخلي روده بزرگ (بخش داخلي مقعد) خود قابليت جذب مستقيم مواد و انتقال مستقيم آن به خون را دارد.

• از طرفي، حلقه خروجي جداره مقعد به دليل اينکه مانند واژن قابليت ارتجاعيو انعطاف پذيري لازم براي نزديکي و حرکت رفت و برگشتي پنيس ( آلت تناسلي مرد) را ندارد، در نتيجه احتمال خراش برداشتن و خون ريزي آن بسيار بالا ميباشد. اين خراش ها و بريدگي ها اغلب در بافت و بسيار ريز مي باشد ومعمولاً با چشم غير مسلح قابل ديدن نيستند.

• همچنين، نوک آلت تناسلي مردان نيز به دليل عدم وجود محيطي مناسب براي حرکترفت و برگشتي احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که اين مورد خطردريافت ويروس را در شخص فاعل هم افزايش مي دهد.

دراين نوع رابطه، مهم ترين خطري که اشخاص را تهديد مي کند تماس خوني مستقيمو همچنين مايعات دروني بدن با خون شريک جنسي مي باشد که در صورت آلودهبودن هر يک از شرکاي جنسي، احتمال سرايت ويروس اچ. آي. وي. به شريک سالموجود دارد.

 

 

* رابطه جنسي مقعدي امن تر

سواليکه اغلب مطرح مي شود اين است که چگونه مي توان رابطه جنسي مقعدي امن تريداشت و خود را در مقابل سرايت بيماري هاي مقاربتي و به خصوص ويروس اچ. آي.وي. ( عامل بيماري ايدز) محافظت کرد؟
در صورتي که احتياط هاي جانبي لازم صورت بگيرد، مي توان رابطه ايمن تري در نزديکي مقعدي برقرار کرد.
اگرشما از سلامت خود و شريک جنسي تان اطمينان کامل داريد خطري متوجه شما نيستو مي توانيد با رعايت بعضي نکات بهداشتي و پيشگيري، بدون دغدغه ونگراني ازاين رابطه جنسي لذت ببريد . مشکل عمومي اين است که در اغلب موارد افراد از"سابقه خوني و رفتارهاي پر خطر " شريک جنسي خود اطلاعي ندارند.


* مواردي که مي تواند ميزان خطر را کاهش دهد:

1- توصيه اکيد به استفاده از کاندوم مي گردد. افرادي که به صورت مفعول به اين نوع رابطه روي مي آورند مي توانند از کاندوم هاي زنانه استفاده کنند. حتماً بخش همه چيز درباره کاندوم و نحوه استفاده صحيح از کاندوم را به دقت مطالعه کنيد.
2- دومين توصيه رعايت بهداشت و شستشوي کامل و دقيق بدن به خصوص اعضاي جنسي مي باشد.
3-توصيه بعدي استفاده از مواد نرم کننده و ليز کننده مي باشد. دقت کنيد کهدر صورت استفاده همزمان از کاندوم و مواد ليز کننده، از مواد روغنيليزکننده مانند وازلين که از مشتقات نفتي تهيه مي شوند، استفاده نکنيد .به دليل اينکه باعث سايدگي و پاره شدن کاندوم مي شود، (رجوع به بخش همهچيز درباره کاندوم)
4-توصيه چهارم رلکس بودن و آرامش به هنگام انجام اين روش آميزش است. درصورتي که ماهيچه هاي مقعد سفت باشد احتمال پارگي و درد شديد وجود دارد کهزخم و خونريزي خود باعث تماس مستقيم خوني و در نتيجه بالاتر رفتن خطرانتقال بيماري هاي مقاربتي سرايتي و از جمله ويروس اچ. آي. وي. مي شود.
5-توصيه ديگر پرهيز از نوشيدن مشروبات الکي و عدم استفاده از مواد مخدر پيش از تماس و ارتباط جنسي مي باشد. به علت اينکه پس از اثرگذاري الکل و موادمخدر شما کمتر قادر به کنترل و تصميم گيري هستيد که اين خود ميزان پذيرشخطر را در افراد بالا مي برد.


 
راه ها و شکل هايي که احتمال انتقال ويروس اچ. آي. وي. در اين نوع رابطه وجود دارد:

در مورد شخصي که مفعول واقع شده بدون توجه به جنسيت (زن و يا مرد)):

- در صورتي که آلت وارد نشود و تنها با جداره خارجي مقعد تماس داشته باشد:
خطر بالقوه: پوست سالم خود محافظ خوبي در برابر ورود انواع ويروس ها از جمله ويروس اچ. آي.وي. مي باشد، بنابراين معمولاً در اين شکل خطر زيادي متوجه شخص نمي شود،اما در صورتي که جداره مقعد داراي زخم خارجي تازه و باز باشد که منجر بهارتباط خوني مستقيم شود احتمال انتقال ويروس اچ. آي. وي. وجود دارد.

خطر مستند:
معمولاًبه دليل اينکه شکل هاي ديگري از آميزش جنسي همزمان با اين نوع نزديکي صورتمي گيرد، بنابراين نمي توان موارد مستدل و مستندي از انتقال ويروس اچ. آي.وي. به اين شيوه ارايه داد.

- درصورتي که آلت وارد شود اما انزال صورت نگيرد:
خطر بالقوه:
درطول زمان آميزش جنسي، آلت مردانه به ترشح مايعاتي مي پردازد که مانند مايع مني قادر به انتقال اسپرم و ديگر مواد موجود در خون و از جمله ويروس اچ.آي. وي. مي باشد. بنابراين خطر انتقال آن به صورت نظري وجود دارد.

خطر مستند:
هرچند در اين مورد ميزان خطر انتقال مانند ارتباط همراه با انزال بسيار بالانمي باشد اما موارد ثبت شده اي از انتقال ويروس اچ. آي. وي. در اين موردگزارش شده است.


- در صورتي که پنيس وارد شود و انزال صورت پذيرد:
خطر بالقوه:
مايع مني قادر به حمل ويروس اچ. آي. وي. به ميزان قابل توجه اي مي باشد. درصورتي که شخصي به صورت مفعول در آميزش مقعدي شريک باشد، و مايع مني ازطريق مقعد وارد بدن وي شود، در صورت آلوده بودن فاعل ، خطرزياد انتقال ويروس اچ. آي. وي. به وي وجود دارد.

خطر مستند:
براساس آمار موجود، بيشترين موارد گزارش شده از انتقال ويروس اچ. آي. وي. ازطريق تماس جنسي، مربوط به انتقال ويروس در آميزش جنسي مقعدي مي باشد.همجنس گرايان مرد به دليل اينکه بيشترين رويکرد را به اين نوع تماس دارند،آمار بالايي را به خود اختصاص مي دهند.

اماتوجه داشته باشيد، تنها همجنس خواهان مرد، گروه در معرض خطر آلودگي نميباشند بلکه به دلايل شرح داده شده فوق، هر گروهي - چه زن و چه مرد - درصورت روي آوردن به اين نوع نزديکي جنسي و رعايت نکردن موارد مراقبتي بهداشتي که در بالا شرح داده شده است، در معرض دريافت ويروس اچ. آي. وي. وابتلاء به ديگر بيماريهاي آميزشي سرايتي مي باشد.

 

 * راه ها و شکل هايي که احتمال انتقال ويروس اچ. آي. وي. در اين نوع رابطه وجود دارد:


 در مورد شخصي که در اين نوع رابطه فاعل باشد:

- در صورتي که آلت وارد نشود و تنها با جداره خارجي تماس داشته باشد:
خطر بالقوه:

پوست سالم و پاکيزه هيچ نوع بيماري را منتقل نمي کند، بنابراين معمولاً در اين شيوه نزديکي در صورتي که زخم تازه و بازي در محيط اطراف مقعد وجود نداشته باشد، خطري متوجه شخص فاعل نمي شود

اما در طول مدت نزديکي و پيش از انزال طول آلت تناسلي مردانه آغشته به مايعي است که اصطلاح ترشحات پيش از مني رابرآن نهاده اند. در صورتي که محيط اطراف مقعد داراي زخم خارجي تازه و بازباشد که منجر به ارتباط خوني مستقيم شود، ويروس اچ. آي. وي . مي تواند حتي از طريق مايعات پيش از انزال نيز انتقال يابد! رفرانس شمابراي اين قسمت چيست؟

خطر مستند:
به دليل اينکه معمولاً همزمان شکل هاي ديگر ارتباط جنسي نيز در اين مورد انجام مي شود نمي توان موارد مستدل و مستندي در اين مورد ارايه داد که ويروس انتقال يافته است.


- درصورتي که آلت وارد شود اما انزال صورت نگيرد:
خطر بالقوه:
مخاط مقعد و ديواره داخلي روده بزرگ محيط بسيار مناسبي براي تکثير و زنده ماندن انواع ميکروب ها مي باشد.
از طرفي علاوه بر احتمال بالاي ايجاد زخم در مقعد، احتمال پديد آمدن خراش بر روي آلت تناسلي مردانه نيز وجود دارد که تماس خوني مستقيم را نيز ميسر مي کند.
ضمن اين موارد، در طول مدت تماس جنسي، آلت مردانه به ترشح مايعاتي مي پردازد که ويروس ها، از جمله ويروس اچ. آي. وي. قادر خواهد بود به بدن شخص فاعل راه پيدا کند.
بنابراين به شکل نظري خطردريافت اين ويروس و ساير بيماري هاي مقاربتي سرايتي در صورت آلوده بودن شريک جنسي براي شخص فاعل هم وجود دارد.

خطر مستند:
هر چند در اين مورد ميزان خطر انتقال مانند ارتباط همراه با انزال بسيار زياد نمي باشد، اما موارد ثبت شده اي از انتقال ويروس اچ. آي. وي. در اين شيوه نزديکي گزارش شده است.


- در صورتي که پنيس وارد شود و انزال صورت پذيرد:
خطر بالقوه:

مخاط مقعد و ديواره داخلي روده بزرگ محيط بسيار مناسبي براي تکثير و زنده ماندن انواع ميکروب ها مي باشد.
ازطرفي علاوه بر احتمال ايجاد زخم در مقعد، احتمال پديد آمدن خراش بر رويآلت تناسلي مردانه نيز وجود دارد. بنابراين احتمال تماس خوني مستقيم نيزوجود دارد.
ضمن اين موارد، انزال باعث باز شدن مجرايپنيس شده و امکان راه يابي ويروس به بدن راحت تر مي شود. بنابراين انواعويروس ها، از جمله ويروس اچ. آي. وي. مي تواند به راحتي جذب و وارد بدنشخص فاعل شود.
ويروس قادر خواهد بود از طريق مايعات مني که بعد از انزال نيز در داخل مجراي پنيس (آلت تناسلي مردانه) باقي مي ماند جذب خون شود.
درصورتي که شخصي به صورت فاعل تماس جنسي مقعدي داشته باشد و مني وي انزالشود، در صورت آلوده بودن شريک جنسي ، امکان آلوده شدن وي وجود دارد.

خطر مستند:
موارد ثبت شده اي از انتقال ويروس اچ. آي. وي. از طريق آميزش جنسي مقعدي در مورد مرداني که نقش فاعلي داشته اند وجود دارد.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- -----
توجه:بر اساس آمار موجود، بيشترين موارد گزارش شده از انتقال ويروس اچ. آي. وي.از طريق تماس جنسي، مربوط به انتقال ويروس در آميزش جنسي مقعدي مي باشد.شرکاي جنسي مفعول چه همجنس خواهان مرد و چه غير همجنس خواهان زن که به ايننوع آميزش روي مي آورند، بيشتر در معرض خطر دريافت ويروس اچ. آي. وي. قراردارند. اما اين به معناي عدم وجود خطر دريافت ويروس براي شرکاي جنسي فاعلنيست.

درصورتي که شريک جنسي شما در يک رابطه جنسي مقعدي چه زن و چه مرد، آلوده بهويروس اچ. آي. وي. باشد ، قادر به انتقال آن به شخص فاعل بيشتر از رابطهواژينال مي باشد.

اماتوجه داشته باشيد، تنها همجنس خواهان مرد، گروه در معرض خطر آلودگي نميباشند بلکه به دلايل شرح داده شده فوق، هر گروهي - چه زن و چه مرد - درصورت روي آوردن به اين نوع نزديکي جنسي و رعايت نکردن موارد مراقبتيبهداشتي که در بالا شرح داده شده است، در معرض دريافت ويروس اچ. آي. وي. وابتلاء به ديگر بيماريهاي آميزشي سرايتي مي باشد.


موضوعات مرتبط: رابطه ی مقعدی

تاريخ : جمعه 3 شهريور 1391 | 1:2 | نویسنده : ღஐLoVeஐღ |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By BlackSkin :.